Introdu adresa ta de email si descarca acum gratuit eBook-ul

 

Vreau sa primesc e-book-ul pe adresa de email:

Efectele Pygmalion si Galateea sunt doua teorii importante de management bazate pe puterea asteptarilor. Diferenta fundamentala dintre cele doua este ca efectul Pygmalion se bazeaza pe premisa asteptarilor oamenilor fata de ceilalti, in timp ce Galateea se bazeaza pe asteptarile individului despre el insusi.

Efectele isi au originea din celebrul mit al lui Pygmalion si Galateea din antichitatea greceasca. Pygmalion fiind dezgustat de femeile din Cipru devine cu totul dezinteresat de ele si se cufunda in munca. El vedea femeile ca fapturi imperfecte, pline de defecte, asa ca se decide sa creeze o statuie frumoasa din fildes a unei femei, pe nume Galateea. In capodopera sa a creat femeia perfecta, corectand toate defectele pe care le zarise la femeile din jurul lui. Astfel, Galateea a ajuns cea mai frumoasa dintre toate, cel mai aproape de perfectiune. Pygmalion se indragosteste de sculptura sa si prin binevointa zeitei Afrodita, induplecata de dragosta pe care Pygmalion o avea pentru Galateea, o aduce la viata. Cei doi se casatoresc si traiesc fericiti, multumindu-i in fiecare zi zeitei.

Mitul se refeta la un creator indragostit de creatia sa, o creatie ce a prins viata datorita dragostei creatorului. In management se refera la puterea asteptarilor pe care angajatii ii au despre ei si asteptarile pe care managerii le insufla angajatilor. Fie aplicate in mod constient, fie inconstient, asteptarile influenteaza productivitatea si contributia din partea angajatilor.

Efectul Pygmalion

 

Efectul Pygmalion se refera la conceptul conform caruia cu cat exista mai multe asteptari din partea oamenilor din jur, cu atat munca este mai bine executata. Mai exact, prin stabilirea unor asteptari mai mari pentru oameni, liderul ii poate motiva sa faca o munca mult mai buna.

Functionarea efectului este simpla: fiecare manager are anumite asteptari pentru subordonatii sai. Acestea sunt trasmise catre ei fie constient, fie inconstient. Angajatii primesc mesajul legat de asteptarile liderului si se straduiesc sa le indeplineasca.

Este foarte important modul in care le este livrat feedback-ul angajatilor. In cazul in care este unul negativ, atunci performanta acestora se poate deteriora. In momentul in care managerii induc angajatilor ca au asteptari mari de la ei si ca au incredere in capacitatile lor, atunci stima de sine a acestora creste, totodata moralul si, prin urmare, performantele lor.

Efectul Galateea

Efectul Galateea se refera la influenta pe care propriile asteptari si opinii pot influenta performanta oamenilor. Felul in care un om isi percepe abilitatile, capacitatile si valorile influenteaza profund randamentul pe care acesta il atinge. Acest efect este autoindus si este dependent de asteptarile de sine.

Daca un angajat stie ca poate performa bine, este posibil ca el sa se descurce, intr-adevar, bine. Mai mult, daca este incurajat sau complimentat de un superior, cu siguranta, increderea in el va spori si totodata, performantele sale.

Acestea sunt doua efecte fundamentale ce pot fi aplicate pentru imbunatatirea performantelor la locul de munca ale angajatilor. Daca un manager considera si ii transmite unui angajat ca este capabil sa aduca o contributie semnificativa la locul de munca, angajatul va recepta si internaliza acest lucru si ulterior ii va influenta in mod pozitiv performantele.

In ceea ce priveste efectul Galateea este bine de stiut ca asteptarile de sine determina in mare masura performanta pe care un angajat o are. Mai mult, odata validate aceste asteptari de sine pe care angajatii le au, se traduc in succes si o activitate mai buna la lucru.